Ga naar de inhoud

Professionele nascholing - Kom Op eigen koers, Amersfoort

Op eigen koers
Menu overslaan

Professionele nascholing

Professionele Leergang / Nascholing

Onze professionele nascholing" gaat altijd over de relationele grondhouding van mens tot mens, die je in staat stelt om persoonlijke diepgang aan te bieden in de dynamiek met de ander.

Leergang "Hart voor dynamiek"
Deze leergang is bedoeld voor coaches en therapeuten. En wordt aangeboden vanaf het najaar van 2025 en omvat 5 trainingsdagen. Hij zal vooraf gegaan worden door een gratis kennismakingsdag om je te laten proeven aan de tweezijdige insteek van enerzijds de dimensie van doen en anderzijds de dimensie van zijn. De leergang gaat over diepgang door het afstemmen van die twee dimensies.

Gratis kennismakingsdag
Om te kijken of het wat voor je is, bieden we ter kennismaking een gratis trainingsdag aan. om je te laten proeven aan de tweezijdige insteek van enerzijds de dimensie van doen en anderzijds de dimensie van zijn. Twee dimensies die vragen om op elkaar afgestemd te worden.De deelnemers betalen € 20,- voor koffie, thee, fris  en lunch.
  • Wanneer?
Op 28 juni van 10 tot 16 uur. Om de ervaringen van de deelnemers in te zetten voor de definitieve vormgeving.
  • Waar?
We kijken uit over de velden en bossen van de Utrechtse Heuvelrug: op de Woudenbergseweg 8, Maarsbergen:
  • Aanmelden voor de kennismakingdag
Dat kan via het volgende formulier: https://forms.gle/qjaKXJ6uJbxMEBeGA.
Inhoud van de leergang "Hart voor dynamiek"

Inleiding
Hoe je met jezelf omgaat, bepaalt ook hoe je met anderen omgaat. Herken je dat? Wanneer je lekker in je vel zit, verlopen interacties vaak moeiteloos. Op mindere dagen kun je juist spanning ervaren en de neiging voelen om terug te vallen op je professionele kennis en routines. Zo wordt de dynamiek met de ander verstrakt. De dynamiek kan feilloos zichtbaar maken dat jij of je cliënt ergens mee zit. Hoe kan je hier bewust mee werken? En wat heeft het hart hiermee te maken?
Bij coaching en therapie zijn je professionele kennis, vaardigheden en werkvormen waardevol; de dimensie van vorm en doen. Daarnaast wordt het steeds duidelijker dat het echte werk gebeurt in de gelijkwaardige ontmoeting. In het hier-en-nu. De dimensie van Zijn en presentie. Om moeiteloos aanwezig te zijn in de dynamiek van mens tot mens, en je hart te laten spreken.
We maken het principe ‘je bent zelf het instrument’ tastbaar. Geen grote theorieën, wel praktische oefening in de combinatie van doen en Zijn, met eigen casussen. Want werken vanuit je hart vraagt om voeten op de grond, scherpte, eerlijkheid en de moed om aanwezig te zijn. Precies dát maakt je werk lichter, menselijker en betekenisvoller.
Onze uitgangspunten: wat er niet mag zijn doet pijn; liefde is ruimte voor wat er is.
Als je moeite hebt met facetten in jezelf, loop je er ook tegenaan als je die facetten bij de ander tegen komt. Het werken met de ander kan zo je eigen groei stimuleren. En hoe meer je de pijn in jezelf er kan laten zijn zonder je ertegen te verweren, des te groter je presentie en je sensitiviteit, des te meer ruimte kan je geven aan verstrakking en pijn van de ander.
Waar we ons op richten?
We onderzoeken samen hoe contact soms hapert – vaak heel subtiel. Een aarzeling, een spanning, een verstrakking. Door ze niet als probleem te beschouwen maar ze te verwelkomen, bieden ze ingang tot verdieping en ruimte om jezelf te zijn. Je leert in deze nascholing om die momenten te herkennen – bij jezelf en bij de ander. Om erbij te blijven. Je oefent in het herkennen van het effect op de dynamiek, van de pijn die erachter zit en het verlangen dat om vervulling vraagt. We werken ervaringsgericht, met alles wat zich aandient. Je leert verschillende soorten verstrakking herkennen, fysiek, emotioneel, mentaal en sociaal.
We bouwen dus niet aan ‘meer doen’, maar aan durven zijn, aan presentie. Zodat je met open hart, helder hoofd en stevig lijf aanwezig kunt zijn – ook in de spanning. Want dáár, precies daar, gebeurt het.
Wat leer je en hoe werken we?  
In deze workshop leer je vanuit het hart signalen van verstrakking in de dynamiek te herkennen en die met elkaar te verkennen. Erbij stilstaan dát er iets gebeurt brengt je in het hier-en-nu, waar nieuwsgierigheid en gelijkwaardigheid de basis vormen. Zo leer je herkennen wat er in de dynamiek gebeurt en wat dit over jou en de ander zegt. We kijken bijvoorbeeld naar hoe je verbindt en het effect daarvan op de dynamiek, naar het verschil tussen interpreteren en gewaarzijn, naar het belang van verstrak­king, en naar het verschil tussen doen en zijn.
Wat je zoal leert en onderzoekt
  • Breng je spanningspatronen in kaart: ontdek welke situaties jou triggeren tot verstrakking – fysiek, emotioneel of in je denken.
  • Blijf in contact als het schuurt; oefen om present te blijven – met jezelf én met de ander – wanneer de spanning oploopt.
  • Herken de 9 vormen van verstrakking: Leer hoe verstrakking zich uit in lichaamstaal, gevoelens en gedachten, en hoe je ze herkent.
  • Van ‘zijn’ naar ‘doen’, en terug: onderzoek hoe jouw innerlijke staat (het hart) zich verhoudt tot je handelen, denken en voelen; en welke mensvisie daaronder ligt.
  • Verhelder je visie op begeleiden: Maak expliciet wat jij belangrijk vindt in het contact, en hoe dat zichtbaar wordt in je sessies.
  • Welke dynamiek neem jij mee in je sessie? Sta stil bij wat jij als begeleider oproept: hoe je overkomt, wat je uitstraalt, en welke dynamiek je versterkt of verzacht.
  • Interactie onder de loep: Krijg inzicht in hoe dynamieken zich kenmerken door karakteristieke manieren van non-verbaal gedrag, gevoelsbewegingen en denkpatronen.
  • Oefenen, spiegelen, verdiepen: werk met eigen casussen en op elkaar. Je leert van je eigen patronen én van de dynamiek met anderen.
  • Scherp je sensitiviteit aan: train je vermogen om signalen waar te nemen in je lijf, je gevoel en je denken, en die van de ander.
  • Werk met vertraging en veiligheid: ontdek wat jij nodig hebt om verstrakking toe te laten, zonder te fixen. Stilstaan als weg naar verbinding.
Werkvormen
  • We zetten diverse oefeningen in afhankelijk van wat zich aandient. Zowel om de dimensie van Zijn te beleven, als om in de dimensie van doen professionele ideeën te delen.
  • De docenten doen sessies voor.
  • De deelnemers werken met elkaar naar aanleiding van wat een van beide inbrengt. De docenten geven daarbij supervisie.
Het resultaat
Je krijgt tools om de dynamiek te gebruiken als spiegel, voor jezelf én voor de mensen die je begeleidt. Je maakt een helder onderscheid tussen de dimensie van doen en de dimensie van zijn en leert hoe je die kan combineren. Door met betrokkenheid en mildheid ruimte te geven aan wat pijn doet, wint de liefde aan betekenis in je begeleiding.
Eind-evaluatie
De deelnemers van de 5-daagse sluiten deze nascholing af met een persoonlijke evaluatie en een presentatie ervan in de groep op de 5e  dag.
Voor wie?
Voor coaches en therapeuten.
Aantal deelnemers
Maximaal 10.
Certificaat:
De accreditatie voor de 6-daagse leergang is aanvraag bij de SKB.
Trainers
Andre de Jong
Hij heeft, naast een keur van opleidingen (organisatiekunde, fysiotherapie, bewegings­­wetenschappen, haptotherapeut, trainersopleidingen, boeddhisme) de universiteit van het leven als leerschool. Hij haalt zijn levens­lessen en vreugde uit zijn rollen als vader, stief­vader, echtgenoot, vriend, zoon, ondernemer, tangodanser, oud topsporter, docent haptonomie, directeur, therapeut en executive (team)coach. “De dynamiek doet het werk” is een uitspraak die hij passend vindt als hij zijn levenslessen samenvat. De dynamiek is ook waar zijn professionele gerichtheid ligt, met veel oog voor de non-verbale communicatie. (zie https://www.academium.nl/ )

Paul van Beuzekom
“Wie ik ben weet ik niet, maar ik weet wel dát ik er ben, en ik ken wel mijn rollen en weet wat ik zoal gedaan heb”, aldus een kenmerkende uitspraak van Paul. Hij is zo’n 30 jaar therapeut en heeft de opleiding trans­persoonlijke therapie bij Boswijk gevolgd waarin het Zen Boeddhisme prominent aan bod kwam. Daarnaast heeft hij bijscholingen genoten in onder andere relatietherapie, EMDR en familieopstellingen. Hij is loopbaan­­coach en behaalde in 2019 zijn Master Innovatie Zorg en Welzijn. Uiteindelijk is hij vooral door het leven gevormd en dat maakt hem een uitgesproken en levenslustige senior in het vak met een aanstekelijke neiging tot zowel genieten als diepgang. (zie https://www.researchgate.net/profile/Paul-Van-Beuzekom  en www.opeigenkoers.nl)

Deze leergang is een samenwerking van Academium

en Op eigen koers .
Terug naar de inhoud